دلایل ریزش مو

موی سر از دیرباز یکی از فاکتورهای زیبایی و افزایش اعتماد به نفس محسوب می شده است. هر فرد حدود ۵ میلیون تار مو در بدن خود دارد ۱۵۰ هزار عدد آن تقریباً بر روی سر می روید موی سر در طول تاریخ و در هر منطقه‌ای که از نظر میزان و حجم و چه از نظر رنگ و مدل و معانی مختلفی داشته است به طوری که در مواقعی داشتن مو رنگ و حتی مدل آن بیانگر طبقه اجتماعی و میزان ثروت و مکنت افراد بوده است و به همین دلیل حفظ و نگهداری موی سر در سایز ها و مدل های مختلف همواره دغدغه افراد بسیاری بوده و امروزه نیز معضل ریزش مو و از دست دادن آن به خصوص در آقایان نمود بیشتری دارد یکی از معضلات و دل‌مشغولی‌های افراد است ریزش موی سر دلایل مختلفی دارد که برخی از آنها ژنتیکی و برخی اکتسابی دریافت از محیط است در ادامه به برخی از دلایل مهم و پرشمار ریزش مو خواهیم پرداخت.

 

دلایل ریزش مو

 

بیماری های مختلف:

امراض مختلف ویروسی باکتریایی غیر مرتبط با مو مانند آنفولانزا کرونا و به طور کلی هر بیماری که باعث  تضعیف بدن گردد. البته این مورد ریزش مو معمولاً پس از رفع بیماری برطرف می شود.

 

بارداری:

ریزش مو های ناشی از بارداری معمولا در خانم هایی که رژیم غذایی مناسب دوران بارداری را رعایت نمی کنند و یا بدن ضعیفی دارند به وفور مشاهده می شود.مصرف زیاد ویتامین :A محققین دریافتند که مصرف زیاد ویتامین A می تواند یکی از دلایل ریزش مو در افراد باشد. مصرف بیش از 5000 واحد در روز از این ویتامین می تواند منجر به ریزش مو گردد.

 

کمبود مواد معدنی:

مواد معدنی در بدن وظایف و تاثیرات زیادی دارد این موضوع می‌تواند در la;g ریزش مو نیز تاثیر داشته باشد خانواده مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار گسترده هستند که نمی‌توان با چند خط در مورد تأثیر آنها صحبت کرد اما به طور کلی کمبود هر یک از آنها می تواند در نتیجه منجر به افزایش ریزش مو و یا شروع ریزش مو در افراد گردد.

 

 

کمبود آهن:

همه مردم کم و بیش در مورد آهن و نقش و تاثیر آن بر پوست و مو مطالبی می دانند. کمبود آهن می‌تواند به صورت محسوسی منجر به ریزش مو گردد نقش آهن در میزان اکسیژن رسانی به بدن و همچنین سلامت سلول ها و به طور کلی ایمنی بدن به صورت غیر مستقیم در میزان ریزش مو نیز موثر است.

 

کمبود برخی پروتئین ها و اسید آمینه های ضروری:

اصولاً اسید آمینه ها یا در بدن ساخته می شوند و یا از غذای روزانه فرد دریافت می گردند. برخی از پروتئین ها و اسیدهای آمینه در رشد و سلامت موهای انسان نقش بسزایی دارند و به طبع کمبود آنها موجب ریزش مو می گردد.

 

 

ویتامین های گروه B: 

هرچه از نقش تاثیر این خانواده ویتامین ها و نقش آنها در سلامت عمومی بدن گفته شود کم است این گروه از ویتامین ها که به خانواده بی معروف هستند بر روی مو و پوست نیز موثر اصولاً خانواده گروه B بر روی بسیاری از متابولیسم های بدن  تاثیر گذار هستند از جمله این تاثیرات می‌توان به تکثیر و سلامت فولیکول های مو نیز اشاره کرد.  

 

 

طاسی ارثی:

ریزش موی ژنتیکی با رعایت همه موارد گفته شده باز هم فرد دچار ریزش مو می شود. این مورد ریزش مو که ناشی از ژنتیک فرد هست فقط با تجویز پزشک ممکن است متوقف شود. اصولاً ریزش موهای ژنتیکی یا به طور کلی طاسی های مردانه و زنانه اغلب بیش از آنکه موثر از عوامل محیطی و سبک زندگی باشند به دلیل ژنتیک خود فرد رخ می‌دهند و در این موارد فقط دستور پزشک و آزمایشات تشخیصی می توانند به متوقف کردن ریزش مو کمک نمایند. 

 

 

ناهنجاری های هورمونی و کم کاری تیروئید:

غده تیروئید و هورمون های آن به علت نقش های سوخت و سازی که دارند و همچنین کنترل جذب و دفع مواد معدنی مختلف می توانند در شروع یا درمان ریزش مو نقش به سزایی داشته باشند. 

 

 

تغییرات شدید وزن:

کاهش وزن شدید و افزایش ناگهانی آن می‌تواند منجر به بروز معضلات زیادی برای بدن شود که یکی از آنها ریزش مو است به طور کلی ریزش مو می‌تواند ناشی از برهم خوردن تعادل وزنی بدن باشد. 

 

 

فشارهای فیزیکی به موها:

صدمات فیزیکی ناشی از عدم مراقبت درست از موها نیز در دراز مدت می تواند باعث ریزش مو شود این سلامت شامل بستن غیر اصولی و نادرست موها، رنگ کردن های پی در پی، استفاده از شامپو ها و مواد شوینده غیر استاندارد و شستشوی غیر اصولی و نادرست مهار می‌شود. البته قرار گیری در نور مستقیم خورشید به مدت زیاد و یا سرمای شدید و برس و شانه کشیدن نادرست نیز مزید بر علت است. 

 

 

مصرف کم آب:

کم آبی در بدن انسان تاثیرات مختلفی دارد کم آبی بدن روی موها نیز تأثیرگذار است چرا که این موضوع می‌تواند منجر به تخریب ساقه و پیاز مو شده و در نتیجه منجر به ریزش مو شود. 

 

 

استفاده از استروئید های آنابولیک:

افرادی که ورزشکار هستند و از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند ممکن است علاوه بر عوارض گوناگون دیگر دچار ریزش مو نیز میشود این استروئید ها باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن و همچنین تعادل سوخت و سازی بدن می گردد و در نتیجه منجر به ریزش مو می شوند.

 

 

مصرف الکل و مواد مخدر:

واضح هست که مصرف مواد مخدر و الکل غیر از عوارض بیشماری که دارند در افزایش سرعت ریزش مو نیز موثر هستند. اصولاً این مواد با تاثیر بر روی کبد و غده تیروئید منجر به برهم خوردن تعادل هورمونی در فرد می‌ گردند، این برهم خوردن تعادل هورمونی می تواند باعث تغییر در فولیکول های مو و حتی ساختار ساقه مو گردد که نتیجه آن شروع ریزش و افزایش ریزش مو در فرد است.

 

 

 سخن آخر

اصولاً اصلاح سبک زندگی و دوری کردن از تنش ها و اضطراب های محیطی و همچنین دور بودن از هوای آلوده می تواند به کاهش ریزش مو و یا رفع آن کمک بسزایی می کند.

 

 درمان ریزش مو

جهت درمان ریزش مو با توجه به همه نکات گفته شده در قبل و دستورات پزشک می توان مکمل های تغذیه دارویی نیز استفاده نمود که این مکمل ها علاوه بر تامین املاح معدنی ،پروتئینها و دیگر مواد مورد نیاز  مو می‌توانند به بهبود مشکل ریزش مو و یا جلوگیری از آن کمک شایانی داشته باشند.

 

 

دیدگاه شما
خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
دسته بندی ها
مراقبت پوست و مو
مکمل غذایی و دارویی
مکمل ورزشی
آرایشی
تجهیزات پزشکی
مادر و کودک