چرا آنتی اکسیدان ها مهم هستند

در جهان پر از اخبار و اطلاعات فیک و تقلبی در مورد تأثیر های غلوآمیز و متحیر کننده برخی مواد غذایی یا محصولات مکمل تغذیه ای، شاید این آنتی اکسیدان‌ها (تلفظ صحیح آن آنتی اکسیدانت است!) هستند که اغلب اطلاعات و خواصی که از آنها منتشر می گردد رنگ واقعیت دارد.

برای شناخت این ماده مهم، مفید و حیاتی برای بدن انسان ابتدا باید ببینیم آنتی اکسیدان ها به چه دلیل اینقدر اهمیت دارند!، از این جهت باید کمی متفاوت تر به موضوع نگاه کنیم.

 

 

 چرا بدن به آنتی اکسیدان ها نیاز دارد؟

پاسخ این پرسش به تولید رادیکال‌های آزاد توسط برخی متابولیسم سلولی مرتبط است. در بدن انسان عواملی همچون تنفس سلولی (فرآیندی که در آن سلولها مواد غذایی را مصرف می‌کنند تا انرژی لازم برای فعالیت های خود را داشته باشند)، استرس و آلودگی هوا عامل تولید رادیکال آزاد هستند. این ماده خطرناک می تواند منجر به تشکیل سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های بدن گردد پس باید سریعاً در بدن خنثی شده و از اثرات مخرب آن نیز جلوگیری شود.

 

  

 راه حل چیست

بزرگترین پادزهر برای این سم خطرناک و مهلک مصرف آنتی اکسیدان هاست. گرچه هر فرد می‌تواند با مصرف میزان کافی سبزیجات و میوه های مختلف مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها را دریافت نماید، اما غرق شدن انسانها در زندگی شهری و عادات غذایی نامناسب به همراه هجوم گسترده آلودگی های مختلف آب و هوایی و در امتداد آن زندگی پر استرس بشر قرن ۲۱ ما را مجبور به استفاده از منابع اضافی از آنتی اکسیدان ها می کند. به دلیل  این که حجم مورد نیاز ما به آنتی اکسیدان ها با حجم رادیکال های آزاد تولید شده در بدنمان همخوانی ندارد. پس بهتر است با مصرف انواع مکمل های حاوی آنتی اکسیدان ها خود را در برابر حملات رادیکال‌های آزاد و تبعات آن ها ایمن گردانیم.

 

 

 از چه راه هایی می توان آنتی اکسیدان کافی دریافت کرد؟

 اولین و مهم ترین منبع آنتی اکسیدان ها سبزیجات و میوه های حاوی آن است.

 در سبزیجات تقریباً تمامی آن ها را می توان منبع مناسب آنتی اکسیدان نامید گرچه سبزیجات پهن برگ و دارای برگ تیره ارجحیت دارند.

 میوه های بسیاری دارای انواع آنتی اکسیدان هستند خانواده مرکبات و خانواده آلو ها را می توان پادشاه این موضوع دانست.

 ماده معدنی به نام سلنیوم نیز که در گوشت های قرمز و سفید و حبوبات یافت می شود را نیز یکی از آنتی اکسیدان های مفید می توان ذکر کرد.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد به دلیل تغییر زندگی بشر در شهرهای بزرگ و صنعتی و تشدید تولید رادیکال های آزاد، اغلب افراد نمی توانند با مصرف کافی مواد غذایی گفته شده میزان مورد نیاز از آنتی اکسیدان را دریافت نمایند.

 به همین دلیل متخصصان حوزه سلامت و داروسازی با پیشنهاد مکمل های حاوی آنتی اکسیدان راه‌حل مناسبی برای این موضوع یافته اند.

 

 

 

 مکمل های حاوی ویتامین C

 ویتامین C از دسته ویتامین های محلول در آب است که به راحتی از طریق جریان خون در بدن پخش شده و با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مقابله می کند.

 مکمل های حاوی ویتامین E

ویتامین E نیز یکی از عوامل و آنتی اکسیدان های قوی محلول در چربی بوده و به طبع در مواد غذایی چرب وجود دارد. این ویتامین با ذخیره شدن در کبد در مقابل عوامل پیری سلول ها مقابله می کند و رادیکال های آزاد که با تخریب سلول، آن را به سمت پیری زودرس می برند را خنثی می گرداند.

 مکمل های حاوی ویتامین A

پیش ساز ویتامین A، بتاکاروتن است که در بدن انسان تبدیل به ویتامین A می شود. این ماده سلولهای پوست را در مقابل نور خورشید و تخریب توسط آن محافظت می نماید. گرچه نقش آنتی اکسیدانی آن هنوز اثبات نشده اما تاثیری که در حفظ سلامت سلول ها دارد وجود آن را در بدن بسیار ضروری می کند.

 

 

 

 

 مکمل های حاوی سلنیوم

 سلنیوم یکی از مواد  معدنی کمیاب است که نقش مهمی در خنثی سازی رادیکال‌های آزاد دارد. مصرف این ماده معدنی نیز کمک بسیاری به جلوگیری از صدمات رادیکال‌های آزاد می نماید.

 


 

 سخن آخر و جمع بندی

زندگی شهری با تمام معضلات و مشقاتی که دارد تقریباً برای ما امریست اجتناب ناپذیر. پس بهتر است با تغییر سبک زندگی تا حد توان خودمان را در مقابل عوامل نامطلوب آن که باعث بروز مشکلات عدیده‌ای همچون سرطان و پیری زودرس می شود حفظ کنیم. مصرف مواد غذایی مطلوب به همراه مکمل های تغذیه مناسب در اندازه های تایید شده توسط پزشک یا داروسازان مجرب می تواند راه حل مناسبی برای مواجه با این شرایط باشد.

 

 

 

 

دیدگاه شما
خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
دسته بندی ها
مراقبت پوست و مو
مکمل غذایی و دارویی
مکمل ورزشی
آرایشی
تجهیزات پزشکی
مادر و کودک