پن بهتر است یا صابون؟

 

داشتن پوستی شفاف، تمیز و عاری از هرگونه علامت ظاهری ناخوشایند دغدغه افراد بسیاری است. گرچه سابقا این موضوع بیشتر در بین خانم‌ها اهمیت داشت ولی چند سالی است که موضوع سلامت پوست (خصوصا پوست صورت) برای آقایان نیز حائز اهمیت شده است. برای شستشوی پوست صورت و عموماً پوست بدن به طور معمول از صابون‌ها و یا پن ها استفاده می شود. شاید کسانی باشند که فرق بین صابون ها و پن ها را ندانند و همچنین تشابهات این دو را نیز خیلی نشناسند.

دراین مطلب قصد داریم در مورد نحوه تمیز کردن پوست با انواع پاک کننده ها به خصوص صابون‌ها و آنها همچنین فرق بین آنها بیشتر صحبت کنیم.

برای شروع ابتدا بهتر است بدانیم چه پوستی کثیف تلقی می‌شود و اصلاً چرا پوست بدن آلوده می گردد.

 

وقتی می‌گوییم آلودگی پوست صورت دقیقا از چه چیزی حرف میزنیم

زندگی بشر امروزی در شهرها همراه با تنفس در هوای پر از ذرات گرد و غبار و آلوده است که علاوه بر استنشاق این هوا، مقدار زیادی از آن هم با برخورد به پوست بدن و صورت بر روی آن اثر می گذارد این ذرات که عموما حاوی چربی نیز هستند، با نشستن بر روی پوست صورت به راحتی با آب خالی شسته نمی شوند!.

به همین دلیل شوینده‌ها تولید شدند تا ما بتوانیم این نذرات آسیب‌زا که (علاوه بر تغییر ظاهری) بستری مناسب برای رشد باکتری‌های مضر نیز هستند را از پوستمان پاکسازی نماییم اگر بخواهیم شستشوی کامل و در عین حال بدون آسیب را در پوست صورت خود تجربه کنیم، لازم است که برخی مشخصات و ویژگی پوست را بهتر بشناسیم.

مهمترین عامل در انتخاب شوینده مناسب علاوه بر نوع پوست (که معمولا افراد اطلاعاتی کلی در موردش دارند) ویژگی مهمی به نام  PH پوست است که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

 

PHچیست و چرا این همه اهمیت دارد !

میزان  PH یا همان مقدار اسیدیته و قلیایی بودن سطح پوست فاکتوری است که شاید کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد  PHپوست از آن جهت گیری طبقات مستقیمی با میزان و نوع باکتری های سطح پوست دارد در انتخاب نوع شوینده اهمیت بسیار زیادی دارد.

به طور کلی در دمای اتاق (۲۵ درجه سانتی‌گراد)  PH به پوست بدن بین ۴.۸ تا ۵.۸ می باشد که می تواند محیط مناسب برای رشد باکتری های مفید پوست و همچنین نامناسب برای باکتری های مضر پوست باشد.

صابون ها متداول ترین نوع شوینده های پوست هستند که مقبولیت خاصی بین عموم دارند.

 

 

صابون ها از نظر ساختاری اصطلاحاً نمک اسید چرب محسوب می شوند یعنی معمولاً از ترکیب یک چربی و یک ماده قلیایی و آب تشکیل شده اند. به فرایند ترکیب این مواد در شیمی اصطلاح صابونی شدن می گویند.

PH  عموم صابون ها قلیایی است و اکثر آنها با حذف کامل چربی پوست باعث بر هم خوردن تعادل چربی در پوست شده و می تواند در دراز مدت باعث افزایش چربی سطح پوست نیز گردد.

صابون ها به دو دلیل دارا بودن PH مغایر با پوست و همچنین پاک کردن چربی های مفید روی پوست معمولاً گزینه مناسبی برای شستشوی پوست نیستند. (البته اخیرا صابون های تولید شده که PH مناسب تری دارند و چربی پوست را کمتر حذف میکنند)

  

چرا صاحب نظران حوزه سلامت پن ها را جایگزین بهتری برای شستشوی پوست می دانند

برای پاسخ به این پرسش باید در ابتدا بدانیم پن چیست و چه فرقی با صابون دارد پن ها از نظر ساختاری دارای مواد شیمیایی حاوی سورفاکتانت ها می باشند که به همراه عصاره های مختلف PH نزدیک به PH پوست دارند. این موضوع موجب عدم حذف چربی های مفید پوست می شود را یکی از مهمترین محاسن پن ها در مقابل صابون هاست.

اگر بتوانید در یک آزمایش خانگی نیمی از صورت خود را با صابون و نیمی از آن را با پن شستشو نمایید در ابتدا به خاطر پاک کنندگی شدیدتر صابون احساس پاکیزگی بیشتری در نیمه شستشو داده شده با صابون خواهید داشت در حالیکه در آن طرفی که با پن شستشو داده شده  احساس مشابهی ندارید (و ضمنا حس خشکی و کشیدگی پوست نیز نخواهید داشت) بعد از چند دقیقه (حدوداً یک ساعت) مشاهده خواهید کرد نیمه شستشو داده شده با صابون حالا دوباره چرب شده است اما نیمه دیگر که با پن شستشو داده شده بود همچنان دارای چربی نرمال است.

قبل از اینکه در مورد علت برگشت سریع چربی ها در نیمه شستشو داده شده با صابون صحبت کنیم باید متذکر شد که نتیجه نهایی این آزمایش ساده شاید مهمترین علت و دلیل خرید پن به جای صابون است.

 

 

دلیل برگشت سریع چربی پوست بعد از استفاده از صابون چیست

وقتی سطح پوست را به وسیله صابون ها عاری از هرگونه چربی می کنیم (چه چربی های مضر و چه چربی‌های مفید) سلولهای پوست به دلیل نقش محافظتی که چربی ها در جلوگیری از رشد باکتری ها و عوامل بیماری زای پوستی دارند شروع به تولید چربی می‌کند و در نتیجه سطح پوست فورا چرب می شود و حتی ممکن است میزان چربی، بیشتر از قبل باشد!

اما در قسمت شست و شو داده شده با پن این اتفاق نمی افتد و به دلیل کنترل چربی مفید پوست توسط پن ها تعادل چربی پوست از بین نرفته و پاکیزگی طولانی تری را تجربه خواهید کرد.

سخن آخر و جمع بندی

استفاده از پن ها و صابون ها هرکدام معایب و محاسن بیشماری دارد اما با توجه به مزیت های بیشتر پن ها از نظر سازگاری با پوست بهتر است در صورت امکان برای پوست صورت (به خصوص در افراد دارای پوست حساس) از انواع پن ها استفاده شود. شما در دروا می توانید این محصولات مفید و سازگار با پوست را با برندهای مختلف و معتبر به راحتی تهیه کرده و استفاده نمایید

 

دیدگاه شما
نظرات
1402/05/14 15:53
هالی
خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
دسته بندی ها
مراقبت پوست و مو
مکمل غذایی و دارویی
مکمل ورزشی
آرایشی
تجهیزات پزشکی
مادر و کودک